عادتهای غذایی برای تناسب اندام

همه ما دوست داریم بدنی زیبا و متناسب داشته باشیم. با جستجوی ساده در اینترنت می توانید رژیم های غذایی زیادی را برای لاغری پیدا کنید. البته که هر کدام از این رژیم ها تا حد زیادی به شما کمک می کند که اضافه وزن خود را از بین ببرید. اما مهمتر از همه اینها این است که عادت های غذایی خود را اصلاح کنید. در این مطلب می خواهیم در مورد عادت های غذایی برای تناسب اندام صحبت کنیم. کارهای ساده‌ای که به شما کمک می کنند بدون زحمت زیاد به هدف خود برسید. حال اگر این عادت ها را با یک رژیم غذایی و ورزشی نیز ترکیب کنید نتیجه فوق‌العاده ای خواهید گرفت.

مهمترین عادتهای غذایی برای تناسب اندام

با چنگال یا قاشق غذاخوری کوچک  غذا بخورید

عادتهای غذایی برای تناسب اندام

یکی از عادتهای غذایی مهم برای تناسب اندام و نداشتن وزن اضافه این است که با قاشق غذاخوری کوچک یا چنگال غذا بخورید. این روش ساده باعث می شود که پس از خوردن حجم کمی غذا احساس سیری کنید. دلیل این موضوع نیز این است که مغز به صورت طبیعی پس از ۲۰ دقیقه فرمان سیری را صادر می‌کند. وقتی شما با قاشق غذاخوری بزرگ غذا بخورید حجم بیشتری از غذا را در این مدت می خورید. کافی است مدتی امتحان کنید. وقتی با چنگال یا قاشق غذاخوری کوچکی غذا می خورید در کنار این که از غذا و طعم آن لذت می برید حجم کمی از غذا وارد معده شما می شود. با این روش ساده پس از مدتی میتوانید عادت پرخوری را در خود از بین ببرید. 

غذا را خوب بجوید

عادتهای غذایی برای تناسب اندام

یکی از دیگر عادت هایی که باید در خود ایجاد کنید این است که غذا را به خوبی بجوید. برای جویدن هر لقمه مدتی زمان صرف کنید. خوب نجویدن غذا باعث تخمیر در معده میشود. یکی از دلایل مهم چاقی در ناحیه شکم و پهلو نیز همین است. در خود این عادت را ایجاد کنید که هر کدام از لقمه ها را بین ۱۵ تا ۳۰ بار بجوید. میزان جویدن مناسب با توجه به نوع غذایی که می خورید متفاوت است. به طور مثال میزان لازم برای جویده شدن تکه گوشت به نسبت یک قاشق سالاد متفاوت خواهد بود. خوب جویدن غذا یکی از عادتهای غذایی مهم برای تناسب اندام می باشد. با این کار علاوه بر اینکه همیشه ایده‌آل می ماند، از بسیاری از مشکلات گوارشی نیز در امان خواهید بود. بسیاری از مشکلات گوارشی مانند احساس سنگینی در معده و یا ناتوانی در هضم غذا به این دلیل به وجود می آیند چه غذا به خوبی جویده نشده است. 

سر ساعت مشخصی غذا بخورید

عادتهای غذایی برای تناسب اندام

اگر می خواهید همیشه وزن ایده آل داشته باشید و از چاقی و اضافه وزن بیزار هستید باید برای وعده‌های غذایی خود ساعت مشخصی را تعیین کنید. صبحانه شما باید قبل از ساعت ۹ صبح مصرف شود. همچنین ناهار باید بین ساعت ۱۲ تا ۱۳ ظهر خورده شود. خوردن شام قبل از ساعت ۸ شب از چاقی و اضافه وزن جلوگیری میکند. اگر عادت کنید که هر کدام از وعده‌های غذایی خود را به این شیوه استفاده کنید، در کنار این که به چاقی دچار نمی شوید همیشه سلامت خواهید بود.

با غذای خود ترشی و مخلفات نخورید

عادتهای غذایی برای تناسب اندام

احتمالا متوجه شده اید که در زمانی که همراه با غذا ترشی و یامخلفات استفاده می کنیم دوست داریم که حجم بیشتری از غذا را بخوریم. استفاده از مخلفات همراه با غذا اشتها را بسیار بیشتر می کند. پس به راحتی با حذف ترشی و مخلفات حجم غذایی اضافه به خودی خود حذف خواهد شد. یکی از عادتهای غذایی برای تناسب اندام و لاغری همین پرهیز است خوردن ترشی و مخلفات اشتها برانگیز همراه با غذا است.

خوردن سوپ و سالاد قبل از غذا

عادتهای غذایی برای تناسب اندام

استفاده از یک پیش غذای سالم در کنار کمک به سلامتی باعث پیشگیری از چاقی میشود. به طور مثال خوردن یک کاسه سوپ قبل از صرف وعده نهار به شما کمک می کند که از خوردن حجم بیشتر غذا معاف شوید. یک کاسه سوپ داغ بخش زیادی از معده را پر میکند. همچنین کالری خوبی را به بدن می‌رساند. یک غذای مایع گرم است که باعث آرامش معده نیز می شود. اگر عادت کنید که قبل از غذا، به خصوص قبل از ناهار یا شام یک کاسه سوپ گرم و یا یک بشقاب سالاد استفاده کنید وزن شما ایده آل باقی می ماند.

بلافاصله پس از غذا نخوابید

عادتهای غذایی برای تناسب اندام

بین آخرین وعده غذایی و ساعت خواب شما حداقل باید ۳ ساعت فاصله زمانی وجود داشته باشد. هرگز بلافاصله پس از صرف غذا نخوابید. دراز کشیدن پس از غذا باعث چاقی و تخمیر در معده میشود. تحقیقات نشان داده است که کسانی که وعده غذایی شام را بین ساعت ۶ تا ۷ عصر مصرف می‌کنند و ساعت ۹ تا 10 شب به بستر می روند تناسب اندام بیشتری دارند. تنظیم ساعت غذایی و ساعت خواب می توانید کمک زیادی به زیبایی اندام های خود بکنید.

پس از ورزش و تحرک بدنی غذا نخورید

عادتهای غذایی برای تناسب اندام

در طول هر روز کمی ورزش و حرکات بدنی داشته باشید. همچنین یکی از عادت های غذایی برای لاغری پرهیز از خوردن خوراکی بلافاصله پس از ورزش و انجام حرکات بدنی زیاد است. پس از ورزش حتی ورزش های سبک مثل پیاده روی میزان جذب کالری در بدن به شدت افزایش پیدا می‌کند. اگر پس از ورزش به شدت گرسنه می شوید با خوردن یک تکه میوه و یا مواد غذایی کم کالری معده خود را پر کنید. هرگز پس از ورزش شیرینی و یا غذای چرب استفاده نکنید.